Skip links

קייטנות העבר היו אבן פינה לקייטנות של היום

הקייטנות המגניבות, המוזרות והלא שגרתיות ביותר שהעבירו פעם, מזמן, את החופש לילדים בארץ. סקירה על קייטנות העבר בארץ ישראל

מאת: חן מלול

מאז קום המדינה המוח היצירתי בארץ לא הפסיק לחדש ולהפתיע מקייטנות יוצאות מהכלל ועד קייטנות לא שגרתיות ואפילו מוזרות אם אפשר לומר. קייטנות מדעים, אפייה, צליית תפודים למרחק או קייטנת משחק. הנה כמה מהן: 

קייטנה_קייטנות_קייטנת_קיץ
קייטנה כיפית משנת 1968 (ארכיון בית שטורמן, ביתמונה)

“קייטנה לאמהות ברוכות ילדים”

ע”פ הלמ”ס ממוצע הילדים למשפחה אינו גדול אבל בעבר משפחות ברוכות ילדים זכו לפתרונות יצירתיים. למשל בנתניה הוקמה “קייטנה לאמהות ברוכות ילדים”.

מה שמעניין בפרסום של הקייטנה של עירית נתניה היה שילוב חיובי של גופים שפועלים עד היום נעמת, אגודת ישראל, ויצו והאישה הדתית לאומית. ואיך לא גם קצת ביזארי שאחד ממקומות ההרשמה: תחנה לבריאות המשפחה, או “תחנות טיפול חלב” – ככל הנראה גלגול מוקדם של טיפת חלב המוכרת לנו כיום. מקרי? כנראה שלא.

ה"גימיקים" של הקייטנות
קייטנות העבר
מודעה שהתפרסמה בשנת 1981, מתוך אוספי הספרייה

קייטנת ה”לא נחמדים”

אי שם בשנות השבעים המוקדמות, לפני הסכם השלום עם סאדאת שבמסגרתו הוחזרה סיני למצרים. “הפנתרים השחורים” הנפיקו מודעה שמוקדשת למשפחות ברוכות ילדים, וקוראת להם להירשם לקייטנה בחינם.

הפנתרים השחורים הוקמו בשנת 1971, וקהל היעד הייחודי הוא “כעשרת אלפים מילדי רצועת עזה וצפון סיני”, אז לא רק בנתניה יש משפחות מרובות ילדים המצריכות קייטנות עם הערכות מיוחדת מתן המענה למשפחות ברוכות ילדים היה כל הזמן בראש מעייני הדורות בארץ.

קייטנה_מסובסדת
מודעה שפרסם ארגון “הפנתרים השחורים” (מתוך אוסף הספרייה הלאומית)

הקייטנה המוקדמת ביותר… אוגוסט 1926

הגימנסיה העברית “הרצליה” שהוקמה במקור ביפו, אך עברה עם השנים לתל אביב, היא אחד מהמוסדות הוותיקים ביותר בארץ ישראל שארגן קייטנות לילדים בחופשות הקיץ.

הקייטנה שייתכן והתחילה את הכל
קייטנת קיץ 1926 של הגימנסיה “הרצליה”. מימין נמצאת המורה למלאכת יד שולמית טורקניץ, ומאחור בחולצה הלבנה משה ברכוז (מתוך אוסף גימנסיה הרצליה)

קייטנה למיטיבי לכת (אבל ממש מיטיבי לכת…)

במודעה משנת 1936 הזמינו משרדי ‘לויד ארץ-ישראלי ומצרי בע”מ’ את הנופשים לקייטנה ייחודית שכוונתה, ככל הנראה לא הייתה נופש קיץ לתלמידים.

באותם הימים שימשה המילה קייטנה כתיאור כללי לנופש. ועדיין, סיור מודרך ללבנון נשמע קצת הארדקור. אז לפני כל מיני סכסוכים טריטוריאליים ומלחמות למיניהן, מסתבר שמוסדות ציונים בארץ לא חששו לארגן קייטנות למקומות שלא היינו מעלים על דעתנו כיום. אחד מאותם מקומות הוא לבנון.

קייטנות_ייחודית_לילדים
מודעת הפרסום לקייטנת לבנון, התפרסמה באוגוסט 1936 בעיתון “דבר”

ארמונות מלכים, מערות קדומים ואוכל שאין בבית

עוד קייטנה שווה במיוחד התקיימה בקיץ 1957 בירושלים. לילדים שהגיעו בחודשי הקיץ אל בית הספר לא הייתה תלונה על בית הספר מכיוון שכנראה לא זיהו אותו: הם גילו שבית הספר המוכר שלהם הפך ל’ארמון מלכים’, ל’מערה קדומה’, או לכל נוף דמיוני שהחליטו ועזרו לעצב. ע”פ עיתון ‘הצופה’: “ילדי הקייטנות נהנים ממזון מבריא שלרובם אין באפשרות לקבל מזון כזה בבית הוריהם”.

עיתון 'הצופה'
הכתבה התפרסמה ב-12 באוגוסט 1957, מתוך עיתון ‘הצופה’

הקייטנה ששמה את כל קייטנות הספורט וההתעמלות בכיס הקטן

הקייטנה שללא ספק נישאת לגובה מעל כולן הייתה הקייטנה שארגן גדול שחקני הכדורסל הישראלי, מיקי ברקוביץ’. מעניין לגלות כמה שחקנים גדולים יצאו ממנה… בהחלט שווה בדיקה.

קייטנות הספורט וההתעמלות
מודעת הפרסום ל’קיטנת מיקי ברקוביץ” (מתוך אוסף הספרייה הלאומית)

קייטנת “אם לא תאכל יבוא שוטר”

הקייטנה שהתארגנה בחצור בשנת 1965 הייתה כנראה היצירתית מכולן: במקום מדריכים רגילים, ניהלו את הקייטנה שוטרי משטרת ראש-פינה. כולנו מכירים את הקייטנות שמפעילות את הדמיון: קייטנות נסיכות, קסמים או ארמונות מלכים.

“קייטנת האבירים” שארגנו הייתה הצלחה מסחררת, היות שכל יישובי הסביבה נרתמו לעזור ולמצוא לה תקציב ראוי. אמנם לא היה תקציב לארוחת צהריים רצינית, אבל – באיזו קייטנה שמעתם על חבלן משטרתי שמגיע ומסביר לילדים על בטיחות מפני “מציאוֹת” בשדה? בכל זאת, מדובר בשנת 1965.

קייטנת_האבירים
הכתבה התפרסמה ב-23 באוגוסט 1965 בעיתון ‘מעריב’

נו, מה דעתכם על קייטנות העבר? רוצים לקרוא עוד כתבה היסטורית ? קייטנות מאז שנות ה – 30

דילוג לתוכן