Skip links

“סתם” – הצגת יחיד לילדים בנושא חרמות ומקובלות חברתית

אם אתם מחפשים פעילות חינוכית, ערכית ומהנה – כדאי שתכירו את הצגת היחיד לילדים “סתם” שעוסקת בנושא הכה חשוב של חרמות ובריונות ברשתות החברתיות.

בימים שבהם קל יותר ונגיש יותר “לסמן” ילד ולמרר את חייו, נושא החרמות והבריונות ברשתות החברתיות הוא אחד הנושאים החשובים ביותר בשיח החינוכי. אבל איך מעבירים את המסר החשוב הזה בצורה חווייתית וזכירה? בדיוק לשם כך יצרנו והפקנו את ההצגה ‘סתם’ – הצגה שמביאה את הסיפור מנקודת המבט של הילדה המחרימה!

  • מחזאית: חגית בודנקין
  • במאית: אסנת זיביל
  • שחקנית: נועה הר ציון

העלילה בקצרה

נועה היא ילדה מקובלת בכיתה ו’, תלמידה טובה וחברה טובה, בת יחידה לאמא קרייריסטית. בתחילת שנת הלימודים, נועה נרגשת לפגוש את כל החברים, לבסס את מעמדה כ’מלכת הכיתה’ וחולמת על תפקיד ראשי במסיבת הסיום.

מפגש בינה לבין תמרה, הילדה החדשה והמוזרה, מוציא מנועה צדדים שהיא לא הכירה. נועה כועסת על תמרה ומה שמתחיל בהודעת ווטצאפ אחת כועסת, מתגלגל להיות חרם של כל הכיתה בהנהגת נועה.

זוהי הצגה על המחיר שגובה החרם מהקורבן, אבל גם ממי ש’סתם’ התחילה אותו בלי לקחת בחשבון את ההשלכות של מעשיה. הצגה שמביאה את הסיפור מנקודת המבט של הילדה המחרימה, זאת שהופכת להיות ‘הרעה’ בסיפור, זאת שלא חושבת על ההשלכות של המעשים שהיא עושה, זאת שלא רואה את קורבן החרם. “למה נטפלתי דווקא אליה? אני לא יודעת. אני באמת לא זוכרת. סתם. סתם. אני באמת לא מכירה אותה. סתם…” (מתוך המחזה).

המסר והפעילות הנלווית

בהצגה מספרת נועה לקהל את הסיפור שלה. בסופה פונה נועה לילדים ושואלת אותם מה לדעתם היא צריכה לעשות עכשיו, כשהיא כבר מבינה שתמרה פגועה, ושהפגיעה שלה לא תעלם? מה היא עושה עם תחושת האשמה? איך מבקשים סליחה? האם בכלל אפשר לבטל את כל המעשים שהיא עשתה? את הכאב שהיא גרמה?

בשיחה פתוחה ורצינית השחקנית שואלת את הילדים מה הם היו עושים במקום נועה ו/או במקום תמרה? ומה לדעתם ניתן לעשות כדי שחרם על ילדים לא יתרחש אצלם בחברה?

פרטים קטנים וחשובים:

  • ההצגה “סתם” מתאימה לילדים בכיתות ד’-ו’.
  • אורך ההצגה: כ-45 דקות.
  • לאחר ההצגה ניתן ורצוי לקיים שיחה בין השחקנית והתלמידים.
  • לא נדרשים אמצעים מיוחדים להעלאת ההצגה, והיא יכולה להתקיים בחלל הכיתה, בספרייה או בכל חלל אחר.
  • ניתן להזמין סדנאות תיאטרון לילדים (באותו נושא) כהמשך ישיר להצגה.

המלצות עלינו

“תלמידי כיתה ה’ ו’ צפו בהצגה ביחד עם הוריהם ולאחר מכן השחקנית המקסימה הובילה שיח רפלקטיבי בעקבות נושא ההצגה. היה מדהים! התלמידים שיתפו בחוויותיהם, ההורים שיתפו בחוויותיהם. עלו דברים מדהימים! ממליצה לכל בית ספר! הצגה אינטליגנטית בנושא חשוב מאין כמוהו!” (גילי אורן, יועצת בית ספר נופים בנופית).

“ההצגה מומלצת ביותר  לתלמידי ה’ ו’. הנושא רלוונטי ביותר והשחקנית מצוינת. לאחר ההצגה נערך דיון וגם הוא היה מפרה. בשיחה בכיתות לאחר ההצגה הילדים נתנו משוב מצוין” (איילת, רכזת חברתית בית ספר הר נוף בירושלים).

“ההצגה מאוד מתאימה מבחינת התוכן לגילאי יסודי, הילדים היו מרותקים, השחקנית נהדרת ושמרה לאורך כל ההצגה על מתח, גם כמבוגר שצפה בהצגה נהניתי. ההצגה מביאה ערך מוסף, אחרי ההצגה התקיימו דיונים מאוד מעניינים בכיתה סביב הנושאים שהועלו. הסיפור ותוכן ההצגה עוררו הזדהות אצל הילדים. אותה הזדהות היא שגרמה  להם לערוך שיח משמעותי ולהוביל למודעות ושינוי” (חגית שושני, יועצת בית ספר גבריאלי הכרמל, תל אביב).

לפרטים נוספים ולהזמנת הצגה – לחצו כאן, או התקשרו: אסנת זיביל 050-8676099, talzibil@gmail.com

כיתבו תגובה

דילוג לתוכן