האם את.ה מנהיג מלידה, מה הסממנים להיותך מנהיג טבעי, והאם מדובר בתכונה מולדת או נרכשת?
לאורך ההיסטוריה ניסו רבים וטובים להגדיר את המושג “מנהיגות”. הנה כמה מההגדרות המרכזיות:
- המנהיג הינו איש חזון המגשים את חזונו על ידי הנעה והשראה (קוטר,1990).
- מנהיג יוצר גישות חדשות ותחומי פעולה חדשים (סלזניק,1991).
- מנהיג הוא אדם המקבל אחריות (אנטואן דה סנט אכזיפרי).
- המנהיג הכריזמטי מאופיין ביכולתו להלהיב לביצוע המשימה ,להשרות נאמנות, לראות את המהותי והחשוב והוא בעל תחושת שליחות ( באס,1990).
- המנהיג המעצב הוא בעל גישה התפתחותית לאנשים: מטיל מטלות בדרגת קושי עולה, מציב אתגרים, מגדיל אחריות ומאציל סמכויות (אלטמן וכץ ,1999).
- “מנהיגות היא אחת התופעות הנצפות ביותר והבלתי מובנות ביותר עלי אדמות”.
- מנהיגות היא יצירת שינוי על ידי התוויית כיוון (קוטר,1990).
- מנהיגות היא הנעת אנשים לביצוע משימות לאורך זמן תוך שימוש מזערי באמצעי כפייה ( מינצברג 1975; פופר, 1990).
- מנהיגות מעצימה אנשים ומרוממת אותם לרמות גבוהות יותר של הכרה ומוסריות (בניס וננוס, 1985).
- מנהיגות היא תהליך של השפעה על פעילויות קבוצה מאורגנת לקראת השגת מטרה (Ranch & Behling 1984 אצל: Yuill 1994).
- “האמנות לשכנע אחרים לעשות מה שהאחד רוצה שיעשו” (Bunded 1930אצל: Bass,1981).
אפשר לראות שההגדרות רבות, אך הן אינן מבהירות מה הופך אדם למנהיג… עם זאת, בכל אחת מההגדרות לעיל מוצגת המנהיגות מהיבט שונה. היא נתפסת כתהליך הנעה, השפעה, שכנוע, כאקט של התנהגות או כמסגרת יחסי כוחות בין הפרטים ובכל פן המנהיגות מצטיירת באופן שונה :
- מנהיגות כתהליך הנעה;
- כצורת השפעה ושכנוע;
- אקט התנהגותי;
- מסגרת יחסי כוחות;
לעומת זאת הגדרת המנהיג גם לה הגדרות שונות והיבטים רבים
- מנהיג צריך לטמון בחובו אופי של איש חזון והשראה אשר יוצר תחומי פעולה;
- לקיחת אחריות והאצלת סמכויות;
- מנהיג הוא אדם אשר יכול לגרום לכל אדם לבצע כל משימה.
אבל… גם כאשר כל התנאים האלו מתקיימים באדם אחד, זה עדיין לא הופך אותו למנהיג. בין תכונות המנהיג עפ”י מחקרים שנערכו העידו על צורך בכושר ביטוי ואינטליגנציה מעל הממוצע ועל כך שהתפתחות מנהיגותית היא תהליך למידה של שנים בהם המנהיג העתידי מתפתח וצומח מתוך חוויות של מכשולים וקשיים מהם הוא למד ודרכן הוא מכיר דרכי התמודדות ויעילות.
המחקרים השונים הראו מנהיגים שהנהיגו דרך כפיה או בכוחניות קיבלו שיתוף פעולה והתנגדות באחד. בראיונות שנערכו על מנת לזהות גורמי השפעה על יכולת מנהיגות מוצלחת נמצאו גורמי השפעה כגון הבית שבו גדלו , בית הספר שבו למדו, התנסויות בתפקידים ניהוליים קטנים, יכולת התבוננות עצמית וחשיפה לדמויות מנהיגות.
קורס מנהיגות צעירה
בני הנוער בארץ פעילים במסגרות חברתיות שונות וממלאים תפקידים רבים ומגוונים שיש בהם הנהגה, תרומה לחברה וגם אתגר אישי. מתוך המגוון ניתן להזכיר את חברי מועצות התלמידים והנוער הבית ספריות, הרשותיות, המחוזיות והארצית, את המד”צים – המדריכים הצעירים הכוללים מדריכי ילדים ונוער במסגרות חוץ-בית ספריות, מדריכי של”ח צעירים, מדריכי קידום נוער, מדריכים בבתי ספר קהילתיים, מדריכי מחויבות אישית ומדריכים בתנועות הנוער.
מהי מנהיגות צעירה?
את קבוצות הנוער הנ”ל ניתן לחלק לפעילים המתנדבים ותורמים ולמנהיגים שמובילים ומנהיגים גם אחרים. בקבוצת המנהיגים אנו מבחינים בין מנהיגות ייצוגית, הכוללת את חברי מועצות תלמידים ונוער שנבחרים לתפקידם בבחירות דמוקרטיות, לבין מנהיגות ייעודית הכוללת את המדריכים הצעירים לסוגיהם, המפעילים ומדריכים קבוצות ילדים ונוער.
המגוון הרחב של מסגרות ותפקידים מאפשר למספר גדול של בני הנוער לקבל הכשרה מקצועית, להתנסות בתפקידי מנהיגות שונים ובחוויות של הדרכה. בכך הם תורמים לחברה בהתאם לנטיותיהם וכישוריהם, ובעצמם יוצאים נשכרים וצומחים.