Skip links

פרשת דרכים – פרשת במדבר

בפתחה של הדרך במדבר, רגע לפני תחילת המסע הגדול של עם ישראל, מצווה הקב”ה לערוך מפקד. המפקד אינו רק רישום טכני – הוא מתחיל בציון שמות נשיאי השבטים, וכתוב בו:

חג שבועות אֵלֶּה קְרוּאֵי הָעֵדָה נְשִׂיאֵי מַטּוֹת אֲבוֹתָם, רָאשֵׁי אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל הֵם
חג שבועות אֵלֶּה קְרוּאֵי הָעֵדָה נְשִׂיאֵי מַטּוֹת אֲבוֹתָם, רָאשֵׁי אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל הֵם

“אֵלֶּה קְרוּאֵי הָעֵדָה נְשִׂיאֵי מַטּוֹת אֲבוֹתָם, רָאשֵׁי אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל הֵם” (במדבר א’, ט”ז)

שימו לב – נכתב “קרואי” ונקרא “קריאי”.
הפרשנים מצביעים על ההבדל:

  • “קרואי” – אלה שנקראים על ידי הציבור
  • “קריאי” – אלה שקוראים ומנהיגים את הציבור

וכך, בשילוב שבין הכתיב לקרי, טמונה תובנה עמוקה על טבעה של מנהיגות יהודית אמיתית:
המנהיג נקרא ע”י הציבור לפני שהוא קורא ומוביל את הציבור.
הוא אינו מופיע כרעם ביום בהיר, אלא נבחר מתוך העם, על ידי העם, ובשל כך – יש לו את הזכות וגם את החובה לקרוא קדימה, להוביל, ליזום ולשאת באחריות.


אמון הציבור – היסוד למנהיגות ראויה

מי שמבקש לשמש בתפקיד הנהגה – בכל תחום – חייב לזכור:
אמון הציבור אינו ניתן, הוא נרכש.
הדרך להנהגה עוברת דרך עמל, מסירות, שירות ודוגמה אישית. רק לאחר שהעם מכיר במנהיג – הוא זכאי להנהיג.

ורק אז, כשהמנהיג באמת “נקרא” – הוא גם יכול “לקרוא”:
לקרוא לעם לאתגר, לחזון, לעשייה משותפת.
להוביל את צאן מרעיתו גם בדרכים לא סלולות וגם בזמנים מורכבים.


ואנחנו?

כשאנו – כחברה – נדרוש ממנהיגינו להיות “קרואי העם” לפני שהם “קריאי העם”,
כשנדרוש שירות ציבורי אמיתי לפני שלטון,
נזכה גם למנהיגות שפועלת באמת למען העם – ולא רק בשמו.


חג שבועות שמח
בברכת הנהגה ראויה ונאמנה לעם ולערכיו.

🌾 חג השבועות – זמן להתחדשות רוחנית וחיבור למסורת

חג השבועות, אחד משלושת הרגלים, מציין את רגע השיא במסע הרוחני של עם ישראל – מעמד הר סיני ומתן התורה. החג מהווה הזדמנות מיוחדת להתבוננות, ללמידה, ולחיבור בין הדורות – דרך לימוד תורה, טקסי קבלת שבת חגיגיים, והמאכלים החלביים האהובים.

זהו חג של משמעות, אחדות ואור – ללא מצוות מעשיות רבות, אך עם עוצמה רוחנית רבה.
בתי הכנסת מתמלאים בלימוד לילי, משפחות מתכנסות סביב שולחנות עמוסים בכל טוב, ומעל הכול – נוכחת התחושה של מסורת חיה ונושמת.

כיתבו תגובה