Skip links

כיצד השתתפות בקייטנה יכולה להיות (גם) מעבדת חקר מרתקת בעבור ילדכם?

כיצד הליכה לקייטנה יכולה להציע לכם ולילדיכם הזדמנות לחקור באופן “מעבדתי” כמה מהנושאים החשובים שעמם תתמודדו במהלך השנה כולה?

מאת: יערה בן זאב, רכזת פעילויות ילדים בדיאדה

הקיץ מגיע ואיתו המשאלה המשותפת לנו ולילדינו – קצת חופשה – ללכת לים, לקנות איזה קרטיב, לנוח… לרוב, המשאלה הזו תתממש רק באופן חלקי כי לרובנו כידוע, יש עבודה שבה לא מתחשבים ברעיון האירופי הקסום של חופשה שנתית מרוכזת. והילדים? הם מן הסתם יהיו בקייטנה.

אבל, גם הליכה לקייטנה יכולה להציע לכם ולילדיכם הזדמנות לחקור באופן “מעבדתי” כמה מהנושאים החשובים שעמם תתמודדו במהלך השנה כולה כגון פגישות עם ילדים חדשים ופרידות מן הוותיקים, קשרים עם מבוגרים, למידת נושאים חדשים, בדיקת יכולות בתחומים מוכרים ומוכרים פחות ועוד. הנה כמה טיפים שיסייעו לכם ההורים לעשות את זה נכון:

1. פגישה עם קבוצה חדשה

ברוב הקייטנות ילדכם ייפגש עם קבוצה חדשה של ילדים. ייתכן שיש בקבוצה כמה מחבריו (וזו גם ההמלצה המקובלת – לנסות לשלוח את הילד לקייטנה עם חבר מוכר אחד לפחות), אך לרוב הוא ייפגש גם עם ילדים שאינו מכיר.

יש הורים שעניין זה מעורר בהם חוסר שקט, עד כדי הימנעות משליחת הילד לקייטנה. הורים אומרים: “איך היא תסתדר במשך שבועיים או שלושה שבועות, עם ילדים שלא פגשה מעולם? ייקח לה זמן להתרגל ועד אז הקייטנה כבר תסתיים”. אך אם נתבונן בנושא מזווית ראיה אחרת, נוכל לחשוב שלילדה או לילד מוצעת הזדמנות אמיתית ללמידה:

הקייטנה איננה מסגרת נוקשה או דרשנית, יש המון פעילויות לילדים ותחושה של כיף ושמחה, ועל כן היא יכולה להוות סביבה מצוינת ללימוד על קשירת קשרים, על יחסים עם ילדים חדשים ולא מוכרים, ועל האפשרות להתיידד עם אחרים בזמן קצר. המיומנות הזו חשובה לכל ילד (ולכל מבוגר). גם אחרי הקייטנה ילדכם אולי ייכנס למסגרת לא מוכרת (גן או בית ספר), או לחוג חדש. קשירת קשרים עם אחרים תמיד תועיל לו, ואתם יכולים לסייע בכך. 

מה עושים?

  • מדברים על זה מראש – חושבים יחד איך להכיר ילדים ביומיים הראשונים, מדברים על דרכים להתיידד, מתכננים רעיונות להיכרות, אולי אפילו מתרגלים יחד איך לעשות את זה.
  • בוחרים קייטנה שבה יש קבוצות קטנות ומוקפדות – ב”דיאדה” למשל מקובל שלא יהיו יותר מ-25 ילדים בקבוצה, כאשר שלושה מדריכים מלווים אותם. יש גם קייטנות אחרות שמקפידות בנושא זה. בקייטנה גדולה, עם מאות ילדים, זה יכול להיות קשה יותר.
  • מדברים עם המדריך – בקייטנה שבה מתנהלות קבוצות אינטימיות, לרוב המדריך מכיר את כל ילדי הקבוצה מיד אחרי היום הראשון. כיוון שהנושא החברתי חשוב, בדקו שהמדריך מודע לצרכים של הילדים ומתודרך להיות רגיש לנושא. אם ילדכם מביע קושי מיוחד בתחום החברתי, דאגו ליידע את המדריך מראש.

2. פרידות והתחלות

בסוף הקיץ נפרדתם מהגננת ומילדי הגן, או מהכיתה וגם ממדריך החוג ומאנשים נוספים, ובתחילת השנה – תידרש הסתגלות מחודשת למסגרת (חדשה או ישנה), והיכרות עם אנשים חדשים. גם במובן הזה, הקייטנה היא מעבדה מוצלחת לפרידות והתחלות. באופן מיטיב, היא יכולה להיות “אימון” טוב למה שיקרה בתחילת השנה. 

מה עושים?

  • לוקחים “חפץ כוח” – הבן שלי משתמש באחד מ”גיבורי העל” בתור “חפץ כוח”. הוא לוקח אותו איתו לכל מקום, ושואב ממנו כוחות בכל פעם שהוא צריך. אפשר לתכנן מראש לקחת חפץ שיעזור ברגעים היותר קשים, ואם יש צורך – ליידע את המדריך, שיעזור לילד “להשתמש בחפץ” ברגעי משבר.
  • פנקס ציורים ותמונות – מי שלא מתחבר לרעיון הקודם, יכול להכין בבית פנקס ציורים ואולי גם עם תמונה מודבקת של ההורים. בפנקס אפשר “לצייר לאימא ואבא מה קרה בקייטנה”, אפשר לכתוב שם (למי שיודע) מכתבים קצרים או לבקש אפילו מהמדריך בקייטנה שיכתוב דברים משמעותיים. הפנקס, כמו החפץ, יכול לשמש כגשר וכמתווך ברגעי קושי.
  • אימון בפרידה בבוקר – גם כאן ההמלצה היא לתכנן את הפרידה מראש: להחליט יחד כמה זמן ההורה נשאר בקייטנה (רבע שעה? חצי שעה?) ואיך נפרדים. האימון הזה יהיה שימושי מאד גם בתחילת שנת הלימודים.

3. למידת תחומים ומיומנויות חדשות

קייטנה יכולה להיות גם הזדמנות להתנסות בתחומי עניין חדשים, ברכישת מיומנויות שלא הוכרו קודם, בזיהוי של הילד את הכוחות שלו, וגם את העניינים שבהם הוא חלש יותר. כמו שנאמר כאן קודם – היתרון של קייטנה הוא היותה סביבה נעימה ורכה יחסית, מוגבלת בזמן, ומאפשרת גמישות. לכן במיטבה, היא מפגישה את ילדכם עם רעיונות חדשים על אודות עצמו ועל אודות העולם, בלי להרגיש את כובד המשקל. 

מה עושים?

  • בודקים מה הקייטנה מציעה – האם רק “כיף” או גם למידה ועניין? האם הילד אמור להיות “מופעל” כל הזמן, או שיש לילדים בקייטנה גם הזדמנות להפעיל את עצמם ומתוך כך להכיר את עצמם?
  • משוחחים ומעבדים את הרעיונות שעלו בקייטנה – מזמינים את הילד לשיחה, ומשתתפים באופן פעיל ורגשי בחוויות.
  • ממשיכים לחקור ביחד רעיונות שעלו בקייטנה – אם היה בקייטנה נושא שמשך את ילדכם במיוחד, אפשר להמשיך יחד את הדברים בבית. אם ילדכם ירגיש שאתם שותפים, זה יאתגר אותו להיות מעורב בימים הבאים בקייטנה עוד יותר.

קייטנת חקר ב”דיאדה”

בקייטנות “דיאדה” אנו מדגישים השנה את הלמידה והחקר של הילדים עצמם. הקייטנות פועלות בקבוצות קטנות, עם מדריכים מיומנים במיוחד, שמתודרכים לא “ללמד” את הילדים אלא לחקור אִתם את נושא הפעילות.

כך למשל: בשבוע שבו אנו עוסקים בחקר ארצות, יש יום שבו הילדים בונים את “מדינת הילדים”, שבמהלכו הם חוקרים את השאלה: “לְמַה אנו זקוקים בעולם שלנו כדי להסתדר”. המדריכים מציעים מצבים שונים, דילמות שילדים צריכים לפתור, משחקים מבוססי שיתוף פעולה ועוד, ומתוך כך הילדים מנסים ללמוד מה בעצם נדרש ב”מדינה שלהם”.

כאשר אנו עוסקים ב”שפות”, הילדים בונים מגדל גבוה (על-פי הסיפור של מגדל בבל), ולומדים את הרעיון של עבודה משותפת למרות השוני ב”שפה”. באותה מסגרת נחקור גם תקופות היסטוריות, המצאות מדעיות ועוד.

זכרו! הקייטנה היא מסגרת התנסות מרתקת, ומומלץ לכם וילדיכם להכיר אותה.

לאתר דיאדה – לחצו כאן

כיתבו תגובה

דילוג לתוכן