Skip links

“ילדים עושים סרטים” – משחקי דמיון בעבודה עם ילדים

מי לא אוהב להפליג בדמיון? הדמיון הוא אחת המתנות הגדולות שקיבלו בני האדם ויש לו תפקידים רבים: בעזרת הדמיון ניתן לברוח מהמציאות, לממש חלומות, להפיג בדידות ולעזור בהתמודדות עם פחדים וקשיים רגשיים. זה בדיוק הרעיון שעומד מאחורי “ילדים עושים סרטים”.

ההמצאות הגדולות ביותר בעולם נבראו דרך עולם הדמיון, מתוך מחשבה שיצאה מגבולות הידוע. אפילו איינשטיין התייחס לכך כשאמר ש”דמיון חשוב יותר מידע, כי הידע מוגבל אך הדמיון חובק עולם”.

בעבודה עם ילדים, הדמיון הוא אחד הכלים החזקים ביותר לרתימת הילדים לעבודה, למשחק וליצירה. ישנם משחקי דמיון רבים ושונים, לדוגמה – כשהמדריך בקבוצה מבקש מהילדים במעגל להעביר כדור דמיוני מיד ליד, כשבכל פעם הוא משנה את “הרכב” הכדור והופך אותו לכבד, לוהט, דביק וכו’. יהיה זה מרתק להתבונן בקבוצת הילדים שמבצעת את התרגיל, ללא שימוש בעזרים מכל סוג שהוא.

דוגמה נוספת למשחק דמיון: המדריך מבקש מהילדים להסתובב בחדר ובכל פעם הוא משנה את המוזיקה ונותן לילדים הנחיות, כמו למשל: עכשיו אתם חיות בג’ונגל, עכשיו אסטרונאוטים בחלל, נחשים שזוחלים על הרצפה, סביבונים ועוד. הילדים מתמסרים למשחקים כאלה כמעט מיד.

משחקי דמיון יכולים להתבצע גם דרך כתיבה או הבניה של מציאות. כך לדוגמה – לבקש מהילדים להמציא סיפור דמיוני, חבר דמיוני או עיר עתידנית.

משחק הדמיון מאפשר לילדים לצאת מתוך עצמם ולהיכנס לנעליהן של דמויות חדשות, ובכך לבטא חלקים אחרים באישיותם, אשר אינם באים לידי ביטוי ביום יום. למשל – לגלם דמות של גיבור-על אמיץ ובעל כוחות, פיראט אכזר או מכשף מרושע. בדיוק מהסיבה הזו, פורים הוא החג האהוב ביותר על רוב הילדים (וגם לא מעט מבוגרים), אשר יכולים לדמיין שהם מישהו אחר.

ילדים עושים סרטים
משחקי דמיון בעבודה עם ילדים

היכן הדמיון משתלב בעבודה עם ילדים?

כדי לענות על השאלה, פגשנו את איתמר – מנהל ב-“ילדים עושים סרטים” ושאלנו אותו היכן הדמיון משתלב בעבודה עם ילדים. “הדמיון הוא כלי עבודה רחב ואצלנו ב’ילדים עושים סרטים’, אנחנו יוצרים במהלך סדנאות הקולנוע שלנו משחק מול מצלמה. סדנאות שבהן מצלמים הילדים סרטים ומגלמים תפקידים שונים כגון קוסמים, זומבים, שחקנים שנלכדו במשחק מחשב ועוד. שימוש בתלבושות ואביזרים מגביר את עוצמת החוויה ועוזר להם להיכנס אל תוך עולם הדמיון”.

מתי רצוי להפעיל את הדמיון בקייטנה?

“חשוב לשלב את משחקי הדמיון בכל עבודה חינוכית עם ילדים, ולעודד אותם לברוא, להמציא ולשחק בהם כמה שהם רוצים -הילדים הם הכוכבים בסרט מדהים. הקייטנה הופכת לסט קולנועי עם תלבושות, אביזרים, איפור ועוד המון הפתעות. ילדי הקייטנה משחקים בסרט ואתם בוחרים את התסריט שנצלם מתוך חוברת התסריטים” מסכם איתמר.

קראו עוד אודות ארגון הקייטנות והצטרפו אלינו “יחד יוצרים שינוי” החזון שלנו

כיתבו תגובה

דילוג לתוכן