Skip links

ידיים חושבות תנועה – סדנאות יצירה לילדים

סדנאות יצירה לילדים לפיתוח מיומנויות יצירה, מוטוריקה, תכנון קוגניטיבי, ושימוש בדמיון יוצר, דרך עבודה עם עץ וחומרים נוספים. מנהלי מוסדות חינוך ומנהלי קייטנות הכירו את ידיים חושבות תנועה.

אנו יוצרים בעץ טבעי מגוון יצירות: משחקי לוח, משחקי הרכבה, כלי נגינה, מסגרות תמונות, יצירות משעם, נול
אריגה אישי, יצירת מבע פנים- אישית, יצירות לפי עונות השנה וחגי ישראל.

בין רפלקס מורו לרפלקס הלפיתה – סדנאות יצירה

על אף שהרפלקסים האלה נכחדים עם ההתפתחות התקינה של הילד\ה, ניכרים הם בפעילות עם כלי עבודה.

המשותף לשני הרפלקסים מבחינה פסיכולוגית- שניהם נועדו להישרדות. בין אם להחזיק באימא ולא ליפול מגופה כשהיא בתנועה בעצמה- ברפלקס הלפיתה, ובין אם זו הבהלה מהנפילה ברפלקס מורו-הרי זאת ראשיתה של תבנית החרדה.

בין אלה- אני מנסה ללמד את הילד להכיר ולהתנסות בספקטרום אדיר מימדים של:

עוצמה, רכות, חישה. דיוק, כיוון. מתח. גמישות, כאב, טמפרטורה, מנוף – ומינוף.

מה מייחד את הפעילות של ידיים חושבות יצירה

שימוש בכלים לא לשמם, שימוש בכלים עבור כף היד.
“הפכתי את הסדר. לא זהו הכלי שהיד מפעילה, אלא- הכלי, כל כלי- בעולם- מצריך סטרוקטורה
מיוחדת לכף היד, שבחלקם- אין היד יכולה להתכוונן ללא הכלי”. אומר המדריך, איסי דוד , שבעל ניסיון רב בהדרכת קהלים מגוונים ביצירה וגילוף עץ.

סדנאות יצירה לילדים לפיתוח מיומנויות יצירה


בתהליך ארוך, כף היד של בן/בת 6, מכה בפטיש בתנועה גולמית לחלוטין, באם זהו המסמר
הראשון שהילד\ה נועצים עם פטיש. כך גם לגבי כל כלי חדש ולא מוכר. ובמילה גולמי- כוונתי היא שאין לילד כל ידיעה לגבי
אופן פעולתו, או כיוון התנועה, עוצמתה, או הפידבק שהמסמר מראה לנו על פעולת הפטיש.

בסוף שנת יצירה- הילד כבר במסמר ה 200 שלו, ואז נתבונן
על אופן פעולת כף היד, על הביטחון שבה הילד\ה פועלים, על נינוחות, על בינתם להרגיש פידבק מהאובייקט המעובד.

פידבק מאובייקט מעובד:

פידבק זה הוא השלב המתקדם ביותר של עבודה עם חומר או גוף.
הוא המודעות המלאה כלפי פנים וכלפי חוץ.
בשלב כזה- אני יודע שסיימתי את תפקידי, והילד\ה יכולים להמשיך למורים מתקדמים יותר.

חשוב לציין כי מטרת החוג היא תפקוד מיטבי של כף היד, ואין החוג טיפולי בשום צורה ואופן.

מיומנות כף יד של ילדים

מיומנות כף יד של ילדים- והקשר בין חשיפה למיומנות ושימוש בה באופן עקבי ובין התפתחות שכלול יכולת
המוטוריקה העדינה הכולל מיומנויות אחיזה מורכבות תוך התחשבות בצורה/ גמישות/וויסות כח השרירים. אני
לומד, שמה שאני עושה עם ילדים הוא לקחת חומר “גולמי”, ובעזרת העבודה בכלים, מכל סוג, כף היד של ילד “
מממשת את הפוטנציאל”, והופכת מגולמית, למשוכללת. הילד נחשף לעבודה הדורשת תכנון מחדש של פעולה לא מוכרת וכך מרחיב את ארגז הכלים התנועתיים והחשיבתיים שלו.

מיומנות כף יד של ילדים- והקשר בין חשיפה למיומנות ושימוש בה באופן עקבי ידיים חושבות תנועה


מכאן, החשיבות להיות מדוייק מאוד. אם אלמד מיומנות לא נכונה, כוחנית, עיקשית או משעממת, זה לא יקרה, ויותר מזה, זה ישאיר “משקעים” אצל הילד לכשיגדל. אולי הוא ישנא את אותו כלי עבודה, וירתע ממקצוע שמתאים לו, בגלל זיכרון לא טוב, או תחושת יד לא נעימה מהעבר. כלי העבודה והיד נמצאים בדו שיח מתמיד. הפעלה נכונה הכוללת תכנון, ויסות כח במידה
המתאימה, יישום חוקי פיזיקה ברמת התכנון התנועתי היעיל תבנה חוויה טובה. ותשכלל את ההתנסות של הילד.

שינוי שמוטמע בדור של היום יכול להשתנות בסדנא איכותית


בעשור האחרון, מתחיל תהליך ניוון עמוק ביותר בקרב ילדים ונוער. כלי העבודה הדומיננטי ביותר בעולם, הוא
מקלדת המסך של סמארטפון. כף היד לא רק מתעצבת לפי תנועות אלה, היא גם “דוחה” תנועות רבות מאוד, שבעבר היו
מעולם החוויה של כל ילדה וילד. המסכים הפכו להיות הכלי הידני המושך את תשומת לב המשתתפים, הוא לא מלכלך, הוא לא מאמץ את שרירי היד, הוא צבעוני, אוטומטי, פורנוגרפי, ומשאיר “אבק” לכל כלי עבודה או יצירה בילדות. אנו נראה מחלות כף יד בעוד 30 שנה, בקרב ילדים של היום, ויהיו לכך עדויות בפתולוגיה של כפות ידיים שזה מה שהן עשו רוב היום בשנות הילדות.

שימוש בכף היד בסדנאות יצירה לילדים מפתחת יכולות קוגנטיביות


כף יד של ילד צריכה לחוות כמות אדירה של כלי עבודה שונים כדי להגיע למלוא הפוטנציאל. היא צריכה לעשות זאת
כשכף היד לא מפותחת- ולהתפתח בציר מקביל למיומנות שלה. כל התנסות למעשה מעשירה את הניסיון הקוגניטיבי
והתנועתי של הילד, כך שבמפגש עם כלי חדש הילד מביא עמו את הניסיון שרכש במפגשים עם כלים דומים.

הילד מפתח יכולות תכנון תנועה גבוהות בשימוש עם חפצים חדשים מתוך ארגז הכלים החוויתי שלו. כאשר מיומנות כף
יד נעשית בציר זמן מקביל להתפתחות כף היד, השרירים, הגידים והעצמות, ונעשית בעקביות- אנו נראה התפתחות
בריאה ואיתנה של הכף, ואנו נגיע למיומנות וללמידה שתהיה ברמה של ילדי מקדשי השאולין בסין.

התפתחות כף היד באופן תקין, מאפשרת את הגמישות הרבה, היכולת להפיק תנועות מגוונות ואחיזות עדינות ומדוייקות.

על היות הפעולה-מושלמת בסדנאות יצירה לילדים.

על השאלה אם תיתכן זו הפעולה- תשובתי היא- כן.
למרות רפיון האמונה בשכלול היכולת- עד היותה מושלמת.
פעולה מושלמת היא זו אשר אליה מכוונים ומתכוננים, אולם היא גם מעידה על מצבם של הילדים.
זו פעולה שמעידה על המערך- המבנה והתפקוד- והדינמיקה בין שניהם. משיגה את מטרתה. היא נעשית מבחירה מודעת, אחראית, מתכללת- מאקרו, ומתכווננת- מיקרו. פעולה זו מראה בבירור האם כף היד פועלת באופן אופטימלי, ואת המוטיבציה הפנימית לפעול- ולהפעיל.

סדנאות יצירה לילדים לפיתוח המוטוריקה העדינה והגסה


זו פעולה שנעשית מתוך רווחה רגשית, מלאות, וערך עצמי. נעשית בקלילות, כמו משחק- או משחק ממש.
פעולה זו נעשית בכוח הדרוש, ויכולה להיעשות במינימום הכוח הדרוש- ויש הבדל בין מידות כוח אלה. הפעולה מעידה על סקרנות, והחזרה עליה נחוות כמעניינת, ולא ההיפך. פעולה מהנה, שאפשר ורוצים להמשיך בה.

להשיג את המיטב בסדנאת יצירה עם ילדים.

פעולה מושלמת בסדנאות יצירה לילדים היא זו שבה הילד\ה מרגישים שהחומר המעובד “נענה להם”
ומכאן- שאין הילד\ה מרגישים מאבק פנימי בחומר המעובד. הילד\ה נמצאים בליבם ומחשבתם- בה, ולא טרודים בדבר אחר. פעולה שניתנת “לנדידה”, בכל מקום שהיא תיעשה- היא תתקיים במיטבה.
כך גם בכל זמן. זו פעולה שניתן לעשות למרות רעשי רקע חיצוניים. פעולה ניתן לעשות למרות רעשי רקע- פנימיים, ורעשי רקע אלה הם הרבה יותר קשים מאלו הבאים מבחוץ.
פעולה בה ניתן להקשיב, לשהות, ולהיות בהתבוננות- בנעשה בפנים- כף היד, הנשימה, הגפיים, והראייה.
זו פעולה אשר ניתן לעשותה ולהקשיב תוך כדי לנעשה בחוץ.


זו הפעולה שנעשית למען העצמי, ונקייה מכל סייגי המוטיבציות שאינן מצמיחות יצירה, ולב מלא ושלם-
ומוטיבציות אלה רבות הן מספור. זו פעולה שאם היא נעשית עבור הזולת- היא תיעשה בלב שלם, מתוך כוונת נתינה שלמה.
זו פעולה שמשקפת את היכולת הקיימת של הילד\ה, ובאותה יכולת- הילד\ה
לא מאיצים בעצמם, אלא מקבלים את היכולת הקיימת, ומשכללים את יכולתם עם הזמן.
זו פעולה שאיננה מתוך דחף- אלא מבחירה. הפעולה שבה אנו רואים קשת ענקית של מידות יכולת כף היד
זו הפעולה שמשקפת צמיחה, מרפלקסים שנעלמו בהתפתחות תקינה- ושאריתם היא תבנית החרדה, אל הבחירה, התבונה, וההנאה.

המדריך, איסי, הוא בעל ניסיון רב בהדרכת קהלים מגוונים ביצירה וגילוף עץ

סדנאות יוצרות לילדים | תיאטרון יוצר לילדים |

דילוג לתוכן